Håndleddssmerter

Håndleddssmerter, dvs. smerter i håndleddet, og nedsatt funksjon av håndledd/hånd vil alltid involvere behandling av nakken ( “sikringsboksen” for å bedre motorisk nervefunksjon mot de perifere muskler) i tillegg til lokal behandling av forkortede muskler som extensor pollucis longus ( som forløper over håndleddet mot tommelen og strekker denne). Forkortning av denne muskel kan forårsake friksjon og betennelse i seneskjeden ( de Quervains sykdom), der en i noen tilfeller kan kombinere IMS med en enkel lokal kortison-injeksjon med bedøvelse.Smertene i forbindelse med dette, kan også oppleves som smerter i håndleddet.

Dyp smerter like ovenfor og innsiden av håndleddet kan noen ganger skyldes forkortning av en muskel ( pronator quadratus) som går mellom radius og ulna.

En annen hyppig lidelse med smerter i håndleddet og innsiden av tommelen, samt nedsatt kraft i pinsettgrepet, kan være kanalis karpi syndrom , som skyldes nedsatt nervefunksjon av medianus-nerven . Denne nerven kan komme i press/klem i håndleddet, i underarmen ved at den gjennomborer en vridemuskel ( pronator teres) i underarmen, og kan komme i klem , og således fungere dårligere ( se også under forskning).

Behandlingen blir lokalt ved pronator teres samt behandling av nakken, spesielt ved segmentnervene C7/C8. Slik behandling kan være alternativ til operasjon.

Videre vil forkortninger av både bøye – og strekkemuskler i underarmen kunne påvirke til smerter i håndleddet. Den egentlige årsaken sitter da sannsynligvis i nakken.